Letar och letar...

Här kommer en liten berättelse som jag läst i boken DET ÄR ALDRIG KÖRT, och vill dela med mig av...

För länge sedan utlyste kungen i ett land långt borta en tävling. Den konstnär som kunde måla en tavla som föreställde sann frid, skulle få en riklig belöning.
Under de kommande månaderna strömmade bidragen in. Efter att kungen länge och väl hade studerat tavlorna, stod valet mellan två olika bidrag.

Den första tavlan var en oerhört vacker bild av ett berg vid en sjö. De höga bergen med sina snöklädda topparna kontrasterade vackert mot den djupblå himlen. Bergen och träden avspeglades kristallklart i den blanka vattenytan. Konungen tyckte mycket om tavlan, men den var inte en självklar vinnare.

Den andra tavlan var helt olik den första. Den föreställde ett brusande vattenfall, där vattnet störtade ner längs en bergvägg. Himlen täcktes av mörka moln, som gav intrycket av att ett oväder var på väg. Men den som tittade riktigt noga på tavlan upptäckte att alldeles i kanten av de nedstörtande vattenmassorna, på en utskjutande klippa i bergväggen, hade konstnären målat en fågel i sitt bo. Fågeln låg trygg, trots dånet runt omkring.

"Det här är den vinnande tavlan", sa konungen till sist. "För sann frid är inte frånvaro av storm. Sann frid är att hitta lugnet mitt i stormen"

...Och jag kan säga att jag fortsätter leta efter lugnet varje dag, "outtröttligt"... 
~ Ha en fin helg! ~

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Den boken är helt underbar! Många korta och tänkvärda texter som tål att läsas många gånger.Fin bild förresten! Trevlig helg!!

2010-03-12 @ 18:39:53
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tja! Tävlingen om veckans blogg är igång, var gärna med och delta.. Finns inget att förlora! :D

2010-03-12 @ 18:49:51
URL: http://itankarnapachristoffer.blogg.se/
Postat av: ♥Jenny Forsberg♥- Min kamp mot min vikt.

Hej

Allt bra?

2010-03-12 @ 19:00:44
URL: http://forsbergjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0