Mod

För tillfället har jag möjlighet att delta i en föräldrautbildning som kommunen har satsat på att utbilda personal inom - Ett aktivt föräldraskap. Mycket tänkvärt finns i kursmaterialet, och mycket tänkvärt blir dryftat på kursträffarna. Nyttigt att få möjligheten att dela upplevelser och situationer som man som förälder ställs inför. Grundaren till föräldrautbildningen heter Michael H. Popkin och såhär har han beskrivit vikten av att ha mod:

"Modet mötte rädslan
medan jag ännu var barn
Modet hade lugna, klara ögon
Rädslan snärjde mig i sitt garn.
Modet sa: Kom, det här är lätt
Rädslan sa: Det här kan aldrig gå.
Modet talade om det vi hade,
Rädslan om det vi aldrig kunde få.
Modet gick före och log och värmde min hand.
När Rädslan tog överhanden, var jag ensam i ödsligt land.
Ända från mitt första vägval har jag stött på många hinder.
Och även om jag valde modet, fick jag blåmärken på båda kinder.
Det har inte varit lätt att välja mellan Modet och Rädslans stig.
Men de gånger som jag valde Rädslan har jag alltför ofta ångrat mig"

Jag tänker att mycket av detta går att överföra på hela livet i stort. Hur många gånger ställs vi inte inför situationer, där utgången skulle sett annorlunda ut om vi valt Modet framför Rädslan?

För den som vågar finns kanske en kruka guld vid regnbågens slut
Var rädda om er, och våga lite mer. Kram!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hej du. Så kloka ord. Tänker på några kloka ord jag läst nån gång: "Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sej själv". Kram

2009-10-08 @ 19:31:25
URL: http://mindag-k.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0