Chillat =)

Det är vad det känns som att jag gjort. Både här på bloggen, eftersom jag varit väldigt osynlig nu i ett flertal veckor. Åsså i verkliga livet. Eller, åtminstone känns det så i huvudet, INTE i kroppen (läs: ögonen)  i övrigt som är såååå trött. Vad har jag då gjort? Jo, tillbringat flera kursdagar på ett jättemysigt internat. Vanligtvis brukar jag alltid känna mig påfylld efter några dagar på Snöåbruk där våra kursinternat är förlagda. MEN denna gång var det lite extra av allt =).
* Vi hade rasande tur med vädret = Solsken hela tiden och jättevarmt (lite minus för alla mygg, men stundtals blåste dom bort)
* Vi fick möjlighet att träffa årskursen som går före oss = Det var trevliga människor att träffa, och så bjöds vi på en riktigt härlig sommarfest som 2:orna anordnat. (ett minus för att de kallade oss för "etta-gluttare" *hehe*)
* Åsså allra härligast...all tid som vi fick tillbringa med olika inspiratörer tillsammans med mina helt otroliga kurskamrater. 16 timmar av olika sorters Workshop.
Min grupp startade med att måla i Gouacheteknik - härligt slabbigt, och befriande där vi uppmanades av kursledaren Ylva att måla in oss i naturen. Genom att avbilda det gråa i stenar o grus. Kan ni gissa hur svårt det är på en skala att måla grått, genom att endast använda sig av blanda till nyanser av rött, blått och gult. Knepigt, men nu vet jag att det går =) Och resultatet ligger ju alltid i betraktarens öga...

En gråsten med mossa - full av gråa nyanser att måla

Därefter fick vi Tova ull med Tina. Snacka om att vara närvarande i nuet. Vi tovade och rullade först en boll som föreställde "vår inre kärna". Känslan var helt underbar. Som meditation. Skulle kunnat sitta där ännu och skapa på min boll i lager på lager. MEN då hade det nog blivit en VÄLDIGT stor boll, är jag rädd *hihi*. Sedan fick vi tova vårt eget träd. Och ana om allas resultat skilde sig... Men alla var sååå fina, och helt unika!
Sedan var det dags för att måla igen. Men den här gången måla vi japanskt med Inspiratören Peter. Med japanska gethårspenslar satt vi alla och intensivt målade bambu. Ja, alltså vi "avbildade" bambu som de ofta görs i japanska målningar. Detta allmedan vi bl.a. fick höra historien varför bambun så ofta avbildas i japanska målningar. Kort kan man säga att det är pga. att bambu har så speciella egenskaper. Då den är både stark-seg men flexibel, och därför alltid böjer sig bara tillräckligt för att klara av exempelvis hård blåst, för att sedan återgå till sitt upprättstående tillstånd. Precis som vi människor också borde leva efter - att böja oss just tillräckligt när det stormar - för att därefter åter resa oss. Det var också en ny härlig upplevelse, med ny teknik som jag aldrig tidigare provat på.


Forsen vid Snöåbruk

Och som avslutning fick vi 4 timmar med en röstcoach: Nina Nu. Och inte visst jag att jag hade så pass mycket röst inom mig =) Jag kunde t.o.m göra ett (mycket) kort "anförande" om mina favoritelement: vatten och sten, stående i forsen på en sten, med mina kurskamrater sittande på å-kanten. OCH de hörde vad jag sa *jippie*. MEN viktigast av allt: Jag svimmade inte och druknade i ån utav ren och skär rädsla för att prata inför publik *dubbeljippie*! -Så nu har jag kommit ytterligare en bit på väg att bota min "törs-inte-prata-inför-folk-för-att-de-tittar-på-mig-och-tycker-säkert-att-jag-är-kass-och-tråkig-att-lyssna-på-mani" --- MÅLET är att ----> *ännu hemligt*

Summan av kardemumman är i alla fall att jag haft en superhelg, som laddat mig med en hel del energi. Även om jag rent fysiskt är väldigt trött pga. intensiva dagar, sena kvällar, och en sjudj***kla förkylning.

För denna gång - Tack och hej - På återseende!
/Mona

Ps: Märkte ni förresten att jag fått lära mig ett nytt "användbart" ord - Chilla. Tänk att man ska hinna bli 40 innan man får lära sig ett utmärkt ord för att slappna av... *asg*

Kommentarer
Postat av: Karin W

Oj vilken kurs men det där är inget för mig för jag har samma skaparkraft som en skogaholmslimpa! Det där skulle stressat mig enormt. Skönt med kurser som gör att man får saker med sig men jag tycker att du pratar bra redan innan och är intressant att lyssna på så det så!

Chilla på nu Mona/kram Karin

2009-06-03 @ 22:24:43
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0