Sinnenas Promenad


Tänk vad dagarna börjar olika. I går morse hade jag en riktig AHA-upplevelse redan från morgonen. Promenerade till jobbet och plötsligt kom jag på mig själv med att jag hade alla sinnena på vid gavel. Det doftade både här och där, både gott men också ställen som luktade mindre gott. Rosor, hundkex, nyklippt gräs, och bensinångor från en trimmer. Sen alla synintrycken, främst all denna grönska, men även blommor - lila. Blåa, ljusblå, kornblåa, rosa, ceris, gula, vita ---åsså den gråa asfalten. Men märkligt nog så ligger den där som en lämpligt grå "kompis" till alla färgerna, och gör bara att allt det andra blir så vackert. Och så alla ljuden - fåglarna, kraschet under fötterna, grästrimmern som surrar, klockan som pinglar när tågbommarna fälls, tåget som smyger in på stationen och gnisslar lite vid inbromsningen. Ja, jisses vad man är lyckligt lottad som har alla sinnena i behåll. Där och då upplevde jag verkligen det som man kallar medveten närvaro.

I morse var det desto gråare ute... gick en runda med hunden - myggorna surrade ilsket. Molnen tycktes så nära att upplevelsen var att man nästan kunde ta på dem. Traskade sedan neråt jobbet, men i dag kändes varken färgerna, dofterna eller ljuden lika härligt påtagliga. Möjligen på grund av att det riktigt ljusa dagljuset inte ville infinna sig fullt ut. Och så, strax innan jag nådde jobbet -öppnade sig himlen och regnet öste ner. Och i skrivande stund, mitt på dagen fortsätter det regna oavbrutet *suck*. MEN jag antar att naturen behöver lite påfyllnad... Funderade under veckan på om fredagkvällen skulle tillbringas på Ånge Camping, då bl.a. Sarek (med "Haverösonen" Göran Månsson) kommer uppträda. Kan inte påstå att det just nu känns sååå himla lockande, att i regn och rusk ta sig bort till Campingen för att lyssna. Fast under kan ju ske =)


Ha det gott, i regn o rusk -eller bättre väder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0