Veckan som gått


Från förra helgen har flitens lampa lyst här i vårt hus ska ni tro... I alla fall för att vara i det här huset OCH med företagna sysslor. Först och främst så tog jag tillfället i akt  att få knata ut i skogen ytterligare en gång i helgen som var. Och det tillsammans med både maken och lillpigan och en kompis till henne. Det funkar alltid att få med en 5-åring ut i skogen om man lockar med att vi ska se om vi kan plocka lite bär. Mums, tyckte hon och tyckte att det var ett bra förslag. Så sagt och gjort, med bärplockare och någon hink begav vi oss så ut i skogen. Några liter blåbär lyckades vi få med oss hem... lagomt att göra lite sylt på.
Måndagen klängde jag i våra körsbärsträd (suuuuura körsbär...brrrrr....) och lyckades skrapa ihop till några liter bär, som raskt kastades i en gryta för att tas tillvara som saft. Tänk att även "surkörsbär" duger till detta, om ändock en något mindre smakrik saft. Fast den får allt duga... e ju bara så stolt över att jag ens kommit mig för att tillvarata lite av bären. I fjol gjorde jag faktiskt lite körsbärslikör, som t.o.m det finns kvar lite av... Och den smakar bara bättre med tiden :-)
Sedan under tisdagen fick jag lov av några snälla grannar att vittja deras bärbuskar (som annars inte skulle bli plockade). Så kvällen, åtminstone en del av den tillbringade jag sittandes med huvvet i en bärbuske, klappande mig på både armar och rumpa, för att värja mig för myggen. För mygg, det finns det även hos oss, när kvällen kommer...
OBS! Det är inte någon speciell rit eller cermoni som jag utför med klappande - för den som nu trodde det *hehe*.
Naturligtvis kunde jag inte motstå att även plocka med mig lite av svartvinbärsbuskens blad. Alltid går det väl åt till en skvätt te under vinterkvällarna. Så nu har rosenbladen och rallarrosbladen fått ytterligare sällskap nere på källargolvet... Börjar snart se ut som i en "höstack" hemma hos oss, med allt grönt och alla blad. MEN snart så är det dags att stoppa undan dem i burkar, för vinterförvaringen. Bara allt torkat klart så!
Några flaskor svartvinbärssaft lyckades jag också få till. Få se nu bara om jag liksom min mormor (som också tydligen hade svårt för att vänta ut bären tills de var riktigt mogna) får lov att använda strumpstickor och dylikt för att få ut den "geléiga" saften ur flaskorna. MEN jag har i alla fall använt plastflaskor (där hon använde glas), så i värsta fall får vi väl klämma ut saften, om den är för tjock. Smaken var hur som helst godkänd... av min gourmétfamilj *flin*

Ja, vad har jag sedan företagit mig...Jo, onsdagkväll rumlade jag omkring i vårt plommonträd... INTE för att plocka plommonen, för de är fortfarande så omogna så att det köper till och med (en tjurskalle) som jag. Och låter därför dem snällt hänga kvar i trädet någon/några veckor ännu. DÄREMOT, så hade jag kommit på att nu var det dags...för vaddå? Jo, att påbörja ett projekt som jag länge suktat efter. Nämligen att göra mig en uppsättning runor, som jag senare vill lära mig använda för att testa på att spå, i just runor. Så sagt och gjort, jag kastade mig morskt ut i busken/trädet för att fråga om lov och sedan kapa mig en något större kvist för att tillverka mina runor (bilden här nedan). Helst ska det visst vara i tädslaget ask, men se i Ånge får man leta sig blå om man skulle kunna hitta det. Så då fick det bli det näst bästa, ett träslag från ett fruktbärande träd. Och då gjorde jag som Kajsa Varg...jag tog det vi hade, dvs, från plommonträdet.
Så både onsdag och torsdag kväll har jag sågat, karvat och putsat, och även ristat/bränt in runtecken. Så nu återstår "bara" resterande cermonier (att rena -och ladda dem) så ska de visst vara "mina" och redo att börja använda. Få se hur mycket jag hinner under morgondagen, för det skulle vara perfekt läge att få ladda dem i det månljus, som vi förhoppningsvis får se under morgonkvällen. Ni kommer väl ihåg att kolla ut på månförmörkelsen som inträffar i morgonkväll, som mest vid 23-tiden. SPÄNNANDE!
(Och nej...jag är inte häxa...vad jag vet iallafall...rätta mig om det är någon som vet bättre...*ler*)

Hoppas nu att ni alla får en riktigt härlig helg att både se framemot, och att tillbringa på bästa sätt.
Kramen från mig
/Mona


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0