Ja, som tidigare sagt...Sol-i-dag-o...

...som är del av det latinska namnet på Gullris. DET har jag bland annat roat mig med att plocka i helgen som varit. Och en hel del andra örter också för den delen... Morgonturen med hunden är på helgerna vikt för mig som helig tid. Då kan jag nämligen i lugn och ro knata ut i skogen, för att bara vara. Hur härligt som helst! Det gjorde jag även i helgen. I siktet hade jag, förutom en allmänt skön skogpromenad, att plocka lite Gullris att göra oljeuttrag på. MEN vad hände då??? Jo, efter endast en ynka bit på promenaden upptäckte jag (i vanlig ordning *fniss*) naturligtvis en massa annat smått och gott (grönt alltså) som bara stod där och väntade på att jag skulle komma förbi och plocka med... Sagt och gjort... MEN, då kom ytterligare ett men. Vad skulle jag plocka i. För korgen som jag vanligtvis bär med mig på "örtexpeditionerna" ja, den, den låg hemma. Frustration! Skulle nu detta gå till spillo? Aha...som den hundägare jag är, rafsade jag snabbt igenom benfickorna på mina byxor. Och BINGO, där låg några hund-bajs-påsar (fast utan *det äckliga*) som raskt förvandlades till örtapåsar istället. Maken han bara suckade när jag kom hem med dessa i högsta hugg. Och undrade: -Om jag måste plocka hem mera "skräp"?. Ja, ja vissa tar det längre att få till att förstå hur BRA det är med ett eget örtapotek när vintern börjar skymma.
Ha det gott, Kramen från mig!
Ps: Ni som följer min andra blogg får ha överseende om dagens inlägg upprepade sig en aning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0